Sök:

Sökresultat:

2130 Uppsatser om Övernaturliga fenomen - Sida 1 av 142

6- och 7-Äringar resonerar kring naturvetenskapliga fenomen : Med inriktning pÄ omrÄdet vatten

Syftet med detta arbete har varit att fÄ en ökad förstÄelse för hur elever resonerar kring naturvetenskapliga fenomen. Jag har genomfört kliniska intervjuer med tolv elever frÄn förskoleklass samt Är 1 om hur de resonerar kring nÄgra vetenskapliga fenomen, med fokus pÄ vatten. Resultaten visar att eleverna gÀrna förmedlar sina tankar muntligt i intervjuerna. Det finns ocksÄ en stor spridning hos eleverna vilka kunskaper de har inom olika fenomen och spridningen Àr Àven stor vad gÀller huruvida deras tankar och kunskaper inom detta omrÄde Àr nÀra verkligheten eller mer fantasibetonad. Dessa resultat kommer att bli anvÀndbara för pedagoger för att bÀttre kunna genomföra undervisningen pÄ elevernas nivÄ..

Fullblodsuppfödaren : en aktör i en förÀnderlig vÀrld

Med hjÀlp av den fenomenologiska teorin har jag sökt svar pÄ hur fullblodsuppfödaren upplever sin situation och med hjÀlp av begreppet livsvÀrld har jag analyserat materialet. Genom Schutz definition av begreppet livsvÀrld har jag belyst fenomen och upplevelser i uppfödarnas vardagsliv. Jag har tolkat Schutz definition av livsvÀrlden som den bild av verkligheten sÄ som den upptrÀder för informanten och de fenomen som har betydelse för deras vardag. Efter att ha trÀffat och intervjuat fyra stycken fullblodsuppfödare i MÀlardalsregionen har jag kunnat kategorisera nio fenomen som Äterkommer i samtligas livsvÀrld. De fyra uppfödarna har haft varierande Äsikter och berÀttelser om de olika fenomen som jag kunnat uppmÀrksamma. De nio fenomen som jag kategoriserat utefter informanternas berÀttelser Àr ekonomiska villkor, drivkrafter, traditioner, gemenskap och utbildning, möjligheter inför framtiden, kvalitet, hinder inför framtiden, föryngring och nyrekrytering samt Svensk Galopp vilken Àr den organisation som svarar för den svenska galoppsporten i helhet.

Hur gymnasieelever i grupp förklarar ett naturvetenskapligt fenomen

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att undersöka hur gymnasieelever i grupp formulerar förklaringar av ett naturvetenskapligt fenomen. Förklaringarnas uppbyggnad analyseras med hjĂ€lp av en modell för argumentationsanalys. Gruppernas diskussionsförlopp studeras med hjĂ€lp av modellen för att undersöka hur eleverna konstruerar argument tillsammans. Även huruvida grupperna lyckas formulera vetenskapliga förklaringar undersöks. Studien genomfördes med hjĂ€lp av videoobservationer pĂ„ smĂ„grupper av elever som diskuterar kring ett experiment med ett tydligt observerbart fenomen de precis fĂ„tt se.

Naturvetenskap i förskolan : en studie om hur nÄgra pedagoger ser pÄ barns erfarenheter av naturvetenskapliga fenomen

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur NTA fungerar pÄ förskolenivÄ. Detta gjordes via intervjuer och en observation. Samtliga pedagoger i undersökningen menar att NTA fungerar bra Àven pÄ förskolenivÄ, sÄlÀnge man bryter ner det till barnens nivÄ..

PopulÀrmedias bidrag till vardagsförestÀllningar om fysikaliska fenomen

Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur gymnasielevers förmÄga att besvara samt ta stÀllning till frÄgor rörande ett antal fysikaliska fenomen pÄverkas av att de exponeras för ett antal kortare filmklipp tagna ur populÀrfilm innehÄllande scener dÀr fiktiva representationer av fysikaliska fenomen Äterges pÄ ett sÀtt som inte nödvÀndigtvis överensstÀmmer med de vedertagna naturvetenskapliga förklaringsmodeller av dessa fenomen som dessa eleverna bör ha tagit del av i sin undervisning enligt rÄdande kursplaner. För att kunna göra detta har ett antal passande scener noggrant valts ut ur populÀrfilmer och en enkÀt utformats med frÄgor om ett antal utvalda verklighetsknutna fysikaliska fenomen som gymnasieelever har fÄtt besvara före och efter det att de exponerats för dessa filmscener. I analysen av svarsmaterialet har studerats ett antal övergÄngar mellan egenskaper och egenskapskombinationer i elevernas enkÀtsvar före jÀmfört med efter exponeringen av filmscenerna och jÀmförande statistik har sammanstÀllts över hur pass frekvent förekommande dessa övergÄngar har varit för deltagarna i studien. Studiens resultat visar att det finns en inte helt obetydlig andel elever som efter exponeringen av fiktiva filmscener besvarar samt tar stÀllning till frÄgorna om fysikaliska fenomenen pÄ ett sÀtt som i flera fall kan hÀnvisas till hur dessa fenomen fiktivt Äterges i filmscenerna..

I naturvetenskapens och lÀrandets vÀrld - en studie om barns tal kring naturvetenskapliga fenomen samt sitt eget lÀrande

Denna studie syftar till att undersöka hur barn talar om naturvetenskapliga fenomen och vad som framstÄr som centralt i barnens tal om naturvetenskapliga fenomen. Studiens syfte Àr ocksÄ att undersöka vilken syn pÄ kunskap och lÀrande som kommer till uttryck nÀr barnen talar om sitt lÀrande. VÄr studie Àr kvalitativ vilket innebÀr att vi har anvÀnt kvalitativa intervjuer nÀr vi samlat in studiens empiri. Eftersom vi valt att framförallt analysera vÄrt material ur ett sociokulturellt perspektiv presenterar vi det i vÄr litteraturgenomgÄng. I vÄr litteraturgenomgÄng lyfter vi Àven fram barns perspektiv vilket ocksÄ utgör en grund i studien. Begreppen metaforer, antropomorfism, animism och artificialism lyfts ocksÄ fram i litteraturgenomgÄngen för att sedan utgöra en grund i analysdelen. I vÄr studie kan vi dra flera slutsatser.

FörÀldrars attityd till fysik pÄ förskolan : Vad anser förÀldrar Àr viktigt för deras barn att kÀnna till i Àmnet fysik pÄ förskolan?

SammanfattningSyftet med studien Àr att undersöka förÀldrars attityd till fysik i förskolan.I min empiriska undersökning framkom det sammanfattningsvis att förÀldrarna i enkÀtsvaren menar att barnens spontana, nyfikna frÄgor har stor betydelse för lusten och glÀdjen till att lÀra. FörÀldrarna anser att det Àr viktigt med lyhörda pedagoger som grundar med lek- och lustfyllda upplevelser inom Àmnet fysik, för att nÄ mÄlen i Är 5.Fysik förklarar mÄnga fenomen sÄsom ljud, ljus, energi, magnetism etc. Enligt förskolans lÀroplan skall barn utmanas i sitt naturvetenskapliga tÀnkande och lÀrande utifrÄn det som Àr relevant för förskolebarn.Det naturvetenskapliga Àmnet fysik finns pÄ förskolan men benÀmns inte som fysik. Som medupptÀckare pÄ förskolan utvecklar förskolepedagoger barnens nyfikenhet och uppmuntrar dem till att söka svar kring frÄgor pÄ vardagsnÀra fysikaliska begrepp och fenomen.Resultatdelen visar att förÀldrar anser att barnen bör fÄ utveckla det som de sjÀlva tycker Àr roligt inom fysikÀmnet.Nyckelord: fysikaliska fenomen, förÀldrars attityd, medupptÀckare, nyfikenhet.

Kusliga grafiska element : Sigmund Freuds "Det kusliga" som utgÄngspunkt i skapande av dataspelsmiljö

Huruvida kusliga fenomen, som psykoanalytikern Sigmund Freud beskrivit, kan anvÀndas för att förmedla kuslighet i realistiskt renderade 3D-modellerade miljöer, skapade till ett fiktivt dataspel, Àr vad som undersökts i detta arbete. Freuds teorier har redogjorts för och Àven kortfattat jÀmförts med relaterade Àmnen. TvÄ bildserier, den ena tÀnkt att vara hemtrevlig och den andra innehÄllande utvalda kusliga fenomen tÀnkta att förmedla kuslighet, renderades av ett 3D-modellerat vardagsrum. Dessa bilder anvÀndes sedan i en kvantitativ enkÀtundersökning som besvarades av 100 personer. Resultatet av undersökningen visade att de utvalda fenomenen lyckats förmedla kuslighet till respondenterna.

Barns förestÀllningar om fenomenet dag och natt : En kvalitativ studie i Sverige bland elever i Ärskurs 3

Barns förestÀllningar kring naturens olika fenomen Àr mÄnga. Ett fenomen som alla barn upplever varje dag Àr övergÄngen frÄn dag till natt och tvÀrtom. För att kunna ge barn förklaringar om hur saker och ting sker och hÀnger samman, Àr det viktigt att lyssna pÄ deras förestÀllningar för att sedan bygga vidare pÄ dessa. För att ta reda pÄ barns förestÀllningar kring fenomenet dag och natt, har enskilda semistrukturerade intervjuer genomförts med elever i Ärskurs tre. Resultaten visar att eleverna hade förstÄelse för att solen, mÄnen, jorden och andra planeter Àr i stÀndig rotation.

Gör mÀnniskor optimala prediktioner? : En undersökning av individers förmÄga att förutsÀga vardagliga fenomen

Inom kognitionsforskningen kring individers förmÄga att skatta vardagliga fenomen har det uppstÄtt tvÄ lÀger. Ett hÀvdar att mÀnniskor gör optimala skattningar och ett lÀger hÀvdar att sÄ inte Àr fallet. I artikeln ?Optimal predictions in everyday cognition? (2006) fastslÄr Griffiths och Tenenbaum utifrÄn grafisk analys att mÀnniskor Àr bra pÄ att göra betingade skattningar av vardagliga fenomens lÀngd eller mÀngd. Författarna argumenterar för att mÀnniskor har kunskap om fenomenens fördelningar och att denna kunskap ligger till grund för skattningarna.

Att frÀmja gruppdiskussioner : Hur lÀrarens frÄga pÄverkar gruppdiskussioner i matematikÀmnet

Detta arbete syftar till att undersöka hur lÀrarens frÄga pÄverkar elevernasmöjligheter att föra en gruppdiskussion inom matematikÀmnet. Som enavgrÀnsning fokuseras tvÄ frÄgestÀllningar: dels vad som hÀnder med elevdiskussionendÄ eleverna ombeds relatera ett matematiskt fenomen till sinvardag, och dels vad som hÀnder med elevdiskussionen dÄ eleverna ombedssöka olika förklaringar till ett matematiskt fenomen. Undersökningen genomförssom ett fÀltexperiment dÀr tvÄ grupper gymnasieelever stÀlls inför de bÀggesÀtten att frÄga. Gruppernas diskussioner dokumenteras och analyseras medavseende pÄ hur eleverna formulerar och löser problem, vilka zoner av klassrumsinteraktionde rör sig inom, och i vilken grad de lyssnar pÄ sina kamrater. Iresultatet visar det sig att bÀgge elevgrupperna utvecklar exempel, eller om mansÄ vill, enkla problem, i större grad dÄ de ombeds söka olika förklaringar tillmatematiska fenomen Àn dÄ de diskuterar vardagserfarenheter.

Andar, finns dom? : Representationen av övernaturliga fenomen i tv-programmen Det okÀnda och Hemsökta hus

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt Hemsökta hus och Det okÀnda konstruerar förekomsten av övernaturliga fenomen. Detta genom att pÄvisa skillnader och likheter mellan tvÄ episoder av respektive program. De frÄgor som ligger till grund för undersökningen Àr: Vilka skillnader och likheter finns mellan programmens narrativa strukturer? Hur gestaltas de övernaturliga fenomenens relation till medium kontra övriga deltagare i programmen? Hur konstrueras bilden av de övernaturliga fenomenen i respektive program?För att besvara frÄgestÀllningarna och uppfylla studiens syfte har jag gjort en narrativ analys enligt Alexa Robertsons anpassade modell samt semiotisk analys och lÀran och Televisionens koder med hjÀlp av Selby och Crowdys bok How to study television samt John Fiskes Television culture. Den teoretiska ramen bestÄr av fyra omrÄden: Narratologi, Reality-TV, Autenticitet samt Döden och övernaturliga fenomen i medierna.Resultatet visar pÄ att Àven om bÄda programmen ger ansprÄk pÄ att övernaturliga fenomen faktiskt existerar sÄ Àr framstÀllningen av dessa spöken, andar och gastar avsevÀrt olika i sin konstruktion.

Vad Àr Anime? : Svensk syn pÄ ett japanskt fenomen

Syftet med min uppsats Ă€r att försöka förmedla hur man ser pĂ„ anime, ett sĂ„ typiskt japanskt fenomen, hĂ€r i vĂ€st? Vidare sĂ„ har jag genom litteraturstudier försökt presentera för lĂ€saren vad anime Ă€r för nĂ„got. Detta görs genom en kort historisk presentation av anime för att sedan djupare visa strukturen i anime, karaktĂ€rer, innehĂ„ll och slutligen huruvida anime Ă„terspeglar nutida oro i det egna samhĂ€llet. Även en viss diskussion förs gĂ€llande anime och dess legitimitet som japanskt kulturarv. Mina informanter fĂ„r ocksĂ„ berĂ€tta hur dom tycker att anime sĂ€rskiljer sig frĂ„n övriga animationer, dĂ„ frĂ€mst frĂ„n vĂ€st samt hur den svenska marknaden och dess tittare stĂ€ller sig till anime..

"Att lÀsa Àr att skriva" : En studie om vad lÀsning och skrivning Àr, ur barns perspektiv

Syftet med den hÀr studien Àr att förstÄ och beskriva hur lÀsning och skrivning framtrÀder för barn. Vi vill veta vad lÀsning och skrivning Àr, sett ur barnets perspektiv. VÄr studie tar sin utgÄngspunkt ur fenomenologisk ansats. Genom att nÀrma oss barns perspektiv, har vi försökt beskriva fenomen sÄ som de framtrÀder för barnet. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning har vi valt att intervjua femÄriga barn.

Är prestation och perfektion moderna ideal?

Det individualistiska samhÀllet kÀnnetecknas av ett ökat ansvar för individen att utforma sitt liv och sin framtid. Prestation och perfektion Àr intressanta fenomen direkt relaterade till valmöjlighet. Kan dessa fenomen till och med uppfattas som ideal i det individualistiska samhÀllet? Syftet med studien har varit att undersöka hur det mÀnskliga beteendet förhÄller sig till de samhÀlliga idealen som markerar perfektion och som utmanar individen att göra sitt yttersta. Studien Àr explorativ och anvÀnder sig av en enkÀt som undersökningsmetod.

1 NĂ€sta sida ->